недеља, 8. јун 2014.

maja...

Borutov Cheesecake

tekst: čika Rade
foto: Maja


Dobar dan - da se predstavim. Ja sam čika Rade, Majin gost za današnji recept. Ovaj blog sam otkrio tek nedavno, a već sam stigao da napravim brojne recepte po uputstvima iz njega! I već sam postao njegov veliki fan!

Sve uspeva i sve je tačno, htedoh reći ukusno!

Btw, autorku bloga ne poznajem lično, ali sam skupio hrabrost i dao inicijativu za ovaj recept, stidljivo se nadajući da će barem ime da mi pomene.

Kad ono, Maja ne samo da je prihvatila inicijativu, nego je predložila da joj napišem i ovaj uvod!

Pa, onda da počnemo, ne menjajte program! Na pravom ste mestu! :)


Cheesecake sam prvi put probao (ili mi se tako čini) krajem prošlog veka u Beogradu, u Njegoševoj ulici. Za mene je to bilo veliko otkriće, kao ljubitelja ne previše slatkih kolača – kiselkasti ukus sira sa voćnim prelivom. Pogađate – to je ona najčešća verzija u Srba – pavlaka, sir i želatin u nekuvanoj/nepečenoj verziji kolača. Dole ide "kora" ili ono što bi trebalo da je predstavlja, a to je obično mleveni keks (idealno integralni) pomešan sa nekom masnoćom (puter, margarin) i sokom, sredina je bela - mešavina sira i slatke pavlake, a gore ide žele-preliv od voća.

Uskoro sam i sam počeo da pravim opisanu verziju ovog kolača i od žene pobrao ovacije.

Interesantno, ona i dan-danas daleko više voli tu „klasičnu“ verziju cheesecake-a od ove koja sledi na Majinom Ultimate Super De Lux Best Ever Blogu (baš da vidim ‘oće l’ da me cenzuriše ovde?).

A onda je došlo to – što kaže moja drugarica Nadica - nešto novo, nešto divlje!


Recept koji sledi sam dobio slučajno - pre par godina, tokom telefonskog razgovora sa Borutom, mojim drugom iz JNA. Borut je kod mene imao neprikosnoveni „poslastičarski“ autoritet, stečen još za vreme boravka u JNA. Nesebično je sa mnom delio razne slatkiše kupljene u njemu bliskoj (a meni tada dalekoj) Italiji.

Revanš sam mu pružio, kako i dolikuje, usred Beograda časteći ga čokoladnim musom u poznatom restoranu. On se kune da je upravo taj, Bg Mus - najbolji koji je ikada probao!

I da znate, on tu priču ponavlja u Briselu, Madridu, Ljubljani... I širi slavu Beograda.

(Nismo, bre, ni mi Srbi tol'ko loši, kad malo bolje razmislim, a?)

Potom je usledio moj dvogodišnji gastarbajterski staž u EU. Gde god da sam bio, svugde sam pravio i Borutov Cheesecake.

I svugde su mi rekli: "Ovo je divno! Jesi li stvarno ovo ti napravio?"

A meni draaaagooo...

Aman ljudi, ja se baš raspričah - k'o da je ovo moj blog!? A u kulinarstvu nema priče... Je l' tako, Majo?


Borutov Cheesecake

Sastojci:
za kore
200 g brašna
1/3 kašičice soli
125 g putera
70 g šećera
strugana korica polovine limuna
1 žumance
1 kašika ledene vode

za fil
15 g želatina + 5 kašika vode
250 ml mleka
200 g šećera
prstohvat soli
strugana korica polovine limuna
4 žumanca
450 g Ella sira
500 ml Imlek slatke pavlake

i još
prah šećer, za posipanje
malo slatke pavlake i korice limuna, za dekoraciju


Priprema:
1. U posudu za mešenje sipati brašno i so.  Dodati hladan puter iseckan na kockice, pa rukama utrljati brašno u puter da se dobije mrvičasta smesa. Dodati šećer, struganu koricu polovine limuna, žumance i jednu kašiku ledene vode. Mesiti kratko dok se testo ne sjedini. Podeliti na dva dela, svaki deo spljoštiti u disk, uviti u plastičnu foliju ili kesu za zamrzivač  i ostaviti u frižideru pola sata.


2. Za to vreme početi pripremu fila. U šerpu sipati mleko, šećer, so, struganu koricu pola limuna i žumanca, razmutiti žicom ili mikserom. Ako mutite mikserom imajte pripremljenu krpu kojom biste pokrili šerpu i onemogućili prskanje.  Zagrejati ovu mlečnu mešavinu do 80°C i kuvati par minuta uz neprekidno mešanje, pa skinuti sa ringle. Ako nemate termometar kojim biste izmerili temperaturu smese, zagrejati mešavinu do najave vrenja, mešajući, pa izmaći sa ringle.


3. U lonče sipati želatin i 5 kašika vode, ostaviti par minuta da želatin upije vodu i nabubri, pa zagrevati na najtišoj vatri da se otopi i postane tečan. Dodati u mlečnu smesu i ostaviti je sa strane da se hladi, dok ne postane mlaka.


4. Za to vreme dovršiti kore. Svaki disk testa razvaljati na parčetu pek papira . Ako se testo lepi za oklagiju, rastanjiti ga preko plastične folije ili kese, može iste one u kojoj je testo stajalo u frižideru. Uz pomoć kalupa (sa pomičnim dnom, prečnika 26 cm) otisnuti krug, pa odseći višak testa. Papir sa testom prevući na poleđinu velikog pleha od rerne, peći na 200°C oko 10 minuta, do bledo rumene boje. Drugu koru razvaljati na isti način kao i prvu, s tim što po njoj treba nožem napraviti useke, tj. označiti buduće parčiće.


5. Dovršiti fil. Kad se mlečna smesa prohladila i postala mlaka, dodati Ella sir i žicom za mućenje sve lepo sjediniti. Ella se fino "topi" tokom mešanja žicom, mikser nije neophodan. U drugoj posudi umutiti slatku pavlaku i pažljivo joj umešati prethodnu smesu.


6. Trake od pek papira, isečene prema visini oboda kalupa, sa jedne strane premazati puterom i obložiti obruč kalupa iznutra. Na dno staviti prvu koru, uliti sav fil, blago protresti kalup da se fil poravna i ostaviti pola sata. Zatim pažljivo preko fila položiti gornju koru i ostaviti cheesecake da se dobro ohladi, 4-5 sati je minimum, a poželjno je 12+.


7. Skinuti obruč i pažljivo odlepiti obodni papir. Ukrasiti po želji. Ovde - prah šećerom, ružicama od slatke pavlake, i komadićima kore limuna isečenim ljuštilicom za povrće.

Recept za štampu


Нема коментара:

Постави коментар