понедељак, 25. август 2014.

Ime Hrane...peciva1

 Burek sa sirom (sa detaljnim postupkom izrade domaćih kora)



Ni jedan kupovni burek ne može da se meri sa domaćim. Na prvom mestu, zbog toga što, kada sami pravite burek, sami ćete odabrati sir koji ćete koristiti za nadev, a odabir dobrog sira, odnosno sira koji je po Vašem ukusu, po meni, čini 50% "ukusnosti" bureka. Dalje, možete da odaberete vrstu, količinu, pa i kvalitet masnoće koju ćete koristiti, što je takođe jako važno. I, najzad, kad Vam cela kuća zamiriše na tek ispečen, vruć burek, bez imalo preterivanja - ceo svet će Vam izgledati mnogo lepše! :)

Sastojci:

 

Testo:

400ml mlake vode
560g mekog brašna
2 kašikice soli

Nadev:

500g sitnog sira (kao za pitu)
200g nekog masnijeg, aromatičnijeg sira (ja volim "Sjenički")
50ml ulja
so po potrebi

Ostalo:

200-250ml ulja

Postupak:

  1. U posudu za mešenje sipati vodu, dodati jedan deo brašna pomešan sa solju, pa meseći, dodati ostatak brašna. Testo dooobro izmesiti, da bude glatko i elastično, zatim ga podeliti na dva jednaka dela. Svaki deo oblikovati u okruglu jufkicu, jufkice staviti na čistu, brašnom posutu kuhinjsku krpu, prekriti ih drugom čistom krpom i ostaviti da odmaraju 30min.
  2. Razvući prvu jufku po ovom uputstvu.
  3. Pomešati dve vrste sira, dodati 50ml ulja i po potrebi osoliti (sjenički sir je prilično slan, tako da ja uglavnom ne dosoljavam), pa polovinu sira rasporediti po ovoj prvoj kori. Najlakše je pomoću viljuške - viljuškom grabite male količine sira, pa "otresajte" po kori. 
  4. Sada koru, pomoću stolnjaka, saviti u oblik kvadrata u veličini tepsije u kojoj ćete peći burek (npr. okrugla tepsija br.32). Prvo se ka sredini presaviju duže strane kore, a zatim se tako dobijena "traka" savije u oblik kvadrata, sve pomoću stolnjaka. 
  5. Nadevenu i složenu koru ostaviti sa strane.
  6. Na potpuno isti način razvući, preliti uljem i posuti sirom i drugu koru. Zatim na sredinu druge kore staviti složenu prvu koru, pa drugu koru takođe složiti u kvadrat, tako da prva kora bude "zapakovana" unutar druge.
  7. Prebaciti burek u uljem namazanu tepsiju (za ovo, kao i za premeštanja prve složene kore će Vam trebati još jedan par ruku ;)). Ako želite, možete uglove saviti ispod, kako bi bio potpuno okrugao, al' ja nisam videla baš nikakvu potrebu za tim :) Pre pečenje, burek premazati mešavinom ulja i vode i peći 50ak min., da lepo porumeni, u rerni prethodno zagrejanoj na 200°C. 
  8. Pečen burek, najbolje pomoću silikonske četkice, još malo premazati mešavinom ulja i vode, pokriti aluminijumskom folijom i čistim stolnjakom, pa ostaviti da se malo prohladi.
  9. Seći na trouglove, najbolje pomoću točkića za sečenje pizze (sem ako nemate pravi sekač za burek) i - služiti!! :) 
Savet extra: nemojte burek seći dok je jako vruć, pognječiće se svi slojevi i onda džaba onolikog razvlačenja! Sačekajte da se 'ladne toliko, da može da se jede bez "raskupusavanja", duvanja i sl., pa ga tada secite. I, kao što svi znamo, uz vruć burek najbolje paše hladan jogurt! 


 Ruske sirne lepinje



Od kako sam, pre nepunih mesec dana, počela da pišem i uređujem blog, jedna od najlepših stvari koja se desila, a da je u neposrednoj vezi sa tim, jeste to što su neki meni dragi ljudi, bez ikakvog podsticaja sa moje strane, počeli da beleže recepte zanimljive hrane koju su negde probali ili samo videli i da mi ih prosleđuju :) To me je neizmerno obradovalo! :) I zbog samih recepata, naravno, ali mnogo više zbog - pažnje :)
Sem nekoliko kafenih kašikica parmezana koje dodajem u testo za jogurt kifle, nikada nisam dodavala sir u kvasno testo. Dakle, ne mislim da ga nisam koristila kao nadev, već baš dodavala u samo testo. I kada mi je tako nešto padalo na pamet, razmišljala sam o nekom mekšem siru, tipa fete ili sitnog sira za pite. Ali, to ipak ne bi bio ovakav efekat. Dodatkom ove količine rendanog tvrdog sira (po originalnom receptu gaude, ali može bilo koji sir tog tipa) u testo i na testo, dobija se divna, "šuškava" struktura iznutra i tanka, hrskava korica od prepečenog sira, divnog mirisa i prelepe zlatne boje, spolja. Ne znam da li je ovaj recept izvorno ruski, ali je skinut sa jedne ruske društvene mreže. Hvala Batketu koji se potrudio da ga zabeleži i prevede sa ruskog za moj blog! :)

 

Sastojci:

Testo:

150g sitno rendanog sira gaude ili tog tipa (ja sam koristila "tog tipa" - sjenički kačkavalj :))
1 kašikica suvog ili 10g svežeg kvasca
1/2 kaškice soli
1 kašika šećera
250ml mlake vode
2 kašike ulja ili 1 kašika neraskravljene masti
3.5 šolje (cca 380g)  mekog brašna

Ostalo:


100g sitno rendanog sira za posipanje lepinja
malo ulja ili raskravljene masti
1 jaje

  

Postupak:

  1. Ako koristite sveži kvasac, stavite ga sa šećerom u toplu vodu da nadođe, pa dodajte polovinu brašna, so, ulje (ili mast) i sir. Ako koristite suvi kvasac, pomešajte ga sa polovinom brašna, dodajte šećer, so, vodu, ulje (ili mast) i sir. Meseći testo, dodajte ostatak brašna. Po izvornom receptu se kao masnoća za testo koristi ulje, ja sam koristila mast. Nekako mi se učinilo da bi moglo da bude baš fino i - nisam se prevarila :)
  2. Kada je testo lepo umešeno, glatko i kompaktno, uzeti drugu posudu, suvu i čistu, premazati je uljem (ili raskravljenom mašću), pa u nju smestiti testo, pokriti ga krpom i ostaviti na toplom da kisne oko 1.5h.
  3. Radnu površinu malo premazati uljem (ili raskravljenom mašću), istresti uskislo testo pa ga, blago namašćenim rukama, podeliti na dvanaest jednakih delova. Svaki deo oblikovati u okruglu lepinjicu i slagati na pleh obložen papirom za pečenje.
  4. Kada su sve lepinje smeštene na pleh, uključiti rernu da se zagreje na 200°C. Za to vreme će lepinje još malo uskisnuti. Neposredno pre pečenja, lepinje premazati razmućenim jajetom i obilno posuti sirom.
  5. Peći u zagrejanoj rerni 15ak min., odnosno da lepo porumene.
  6. Sačekati 10-15min. da se 'ladnu, pa poslužiti.



Napomena: odabirom ulja kao masnoće, postaje pogodno za lacto-ovo vegetarijansku ishranu.


 "Propeć" - vranjanska pita



Od kako sam videla ovu očaravajuću pitu na blogu kod drage Nataše, znala sam da prosto moram da je napravim :) "Kupio" me je fantastičan uvod i oduševljenje sa kojim je pisala o ovom starinskom delikatesu, zatim prelepe slike i odlično objašnjen postupak i, iznad svega - sama pita! :) Onako nagužvana i rumena... ih - prosto sam znala kakav ukus i miris ima još dok je nisam ni napravila! :)) Kao što rekoh, odmah sam odlučila da ću isprobati recept, ali mi je neizmerno drago da je ova "the pita" izabrana kao tema za mesec jun u okviru "Kuvarijacija", pa mi je time i samo spremanje došlo nekako svečanije :) Silom prilika, napravila sam malecku izmenu u nadevu. Sem mene same, od ekipe za koju je pita spremana, niko ne jede zelje, niti bilo kakav zeleniš u piti sa sirom. Da pita ipak ne bi bila uskraćena za neku povrćkicu, ja sam u sir dodala tikvice iseckane na kockice. Kako tikvice često kombinujem sa sirom i to je proverena kombinacija, tako da ništa nije "pokvareno" :) Takođe, trebala mi je velika pita, pa sam napravila duplu meru, a utrošila sam i veću količinu vode nego što je navedeno (preračunato na duplu meru), te ću takve količine namirnica i zapisati dole. Količinu preliva od mleka i jaja nisam poduplala, ali ga je bilo sasvim dovoljno. Budući da sam vična spremanju pita, sam postupak izrade mi je predstavljao pravo zadovoljstvo i bio izuzetno zabavan, ali mislim da ni manje iskusnim domaćicama neće predstavljati problem. Šta da kažem? "Propeć" je ispunio sva moja očekivanja i više od toga, sasvim sam ga "usvojila" i zasigurno ću ga često spremati ubuduće...

Sastojci:

Testo:

700g mekog brašna
2 kašikice soli
2 žumanca
2 ravne kašike masti
cca 400ml tople vode
još masti za premazivanje (neraskravljene i raskravljene)

Nadev:

500g sitnog sira
4 veze zelja ili 1 manja tikvica
soli po ukusu

Za prelivanje:

2 jaja
200ml mleka
1/2 kašikice soli

 

Postupak:

  1. U posudi za mešenje testa pomešati brašno sa solju, dodati žumanca i mast, pa dodajući postepeno vodu umesiti glatko, elastično testo. Umešeno testo istresti na nabrašnavljenu podlogu, pa ga oblikovati u valjak.
  2. Podeliti testo na 12 jufkica - veličine manjeg jajeta i još 3 jufkice - veličine većeg jajeta.
  3. Manje jufkice, jednu po jednu, razvaljati oklagijom u oblik kruga na veličinu nekog manjeg tanjira, pa ih premazivati neraskravljenom mašću i slagati jedne na druge. Poslednju, dvanaestu jufkicu ne mastiti.
  4. Gomilu jufkica blago posuti brašnom, pa je pomoću oklagije rastanjiti u krug, što je tanje moguće. Zatim ovu veliku koru prebaciti u podmazanu okruglu tepsiju br.32, tako da ivice kore "vise" sa rubova tepsije barem 10ak cm.
  5. Pripremiti fil. Ukoliko koristite zelje, operite ga i iseckajte. Ukoliko ste se odlučili za tikvicu - operite je, očistite i iseckajte na kockice. Zelje ili tikvice pomešati sa sirom i po ukusu osoliti.
  6. Dno kore koje je "leglo" na tepsiju poprskati raskravljenom mašću, pa rasporediti trećinu fila.
  7. Sada uzeti jednu od tri veće jufkice, pa je rastanjiti na veličinu tepsije i staviti preko nadeva. Opet poprskati mašću, pa staviti drugu trećinu fila. Razviti drugu veću jufkicu na veličinu tepsije, staviti je preko fila, poprskati mašću, pa rasporediti poslednju trećinu fila. Na veličinu tepsije razviti i treću veću jufkicu i staviti je preko nadeva. Izbosti pitu viljuškom do samog dna tepsije.
  8. Pripremiti preliv - razmutit jaja, dodati mleko i malo soli, pa izmešati.
  9. Polovinu preliva ravnomerno sipati preko treće kore u piti, zatim ivice testa koje vise preko ruba tepsije, sa svih strana presaviti ka sredini pite, nafaltati ih ravnomerno koliko je moguće i na taj način, zapravo, zatvoriti pitu. Odozgo sipati preostali preliv od jaja i mleka, pa i gornju, odnosno spoljašnju koru, pažljivo izbockati viljuškom. 
  10. Peći 35-40min. u rerni zagrejanoj na 220°C, da lepo porumeni.
  11. Pečenu pitu pokriti aluminijumskom folijom, pa još jednom kuhinjskom krpom preko toga i ostaviti da se prohladi.
  12. Seći na kriške i služiti samostalno ili uz jogurt, kiselo mleko, neku hladnu salaticu... kako god - uživancija je zagarantovana!! :)
  13.  Mantije sa sirom


    Koliko sam upućena, mantije se tradicionalno spremaju isključivo sa mesom, ali meni se nekako nametnulo kao sasvim logično :) Pita sa mesom - pita sa sirom, burek sa mesom - burek sa sirom, mantije sa mesom - mantije sa sirom :) Osnovni recept je iz kuvara Spasenije Pate Marković, odnos količina brašna i vode sam sama odredila. Davno me nešto nije oduševilo kao meko-sipkavo-hrskava struktura ovih minijaturnih peciva. Toliko lepote u samo jednom zalogajčiću! 

    Sastojci:

    300ml mlake vode
    cca 550g mekog brašna
    1 kašikica soli
    1 jaje
    150-200g aromatičnijeg, masnijeg, zrelog sira
    raskravljena mast

     

     Postupak:

    1. U posudi za mešenje testa pomešati brašno sa solju, dodati jaje, pa postepeno dodajući vodu umesiti glatko, elastično testo. Istresti ga na nabrašnavljenu radnu površinu, pa oblikovati okruglu jufku.
    2. Podeliti jufku na četiri jednaka dela.
    3. Svaku četvrtinu podeliti na pet delova, tako da ih ukupno bude dvadeset, pa od svakog komadića testa napraviti okruglu jufkicu.
    4. Uzeti jednu jufkicu, oklagijom je rastanjiti u oblik kruga, na veličinu, recimo, nekog tanjirića od šoljice za kafu, pa je premazati pomoću četkice raskravljenom mašću. Pored rastanjiti drugu jufkicu, pa je složiti na prvu, takođe je premazati mašću. Zatim treća jufkica i tako redom, dok se svih dvadeset jufkica ne slože jedna na drugu. Poslednja, gornja jufkica se ne masti.
    5. Hrpu jufkica posuti brašnom, pa je pomoću oklagije rastanjiti na debljinu od 2-3mm.
    6. Oštrim nožem ili točkićem izrezati koru na manje kvadrate, pa na sredinu svakog staviti po grumenčić sira. 
    7. Svaki kvadrat saviti kao pismo, okrenuti ga da šavovi budu dole, pa mu malo "doterati" oblik, da bude više kružni.
    8. Ovako složene mantijice ređati jednu do druge u podmazanu tepsiju br.30, recimo.
    9. Peći 35-40min.u reni zagrejanoj na 220°C, da lepo porumene.
    10. Tepsiju sa pečenim mantijama pokriti aluminijumskom folijom, pa preko toga jednom kuhinjskom krpom i ostaviti ih da se prohlade.
    11. Služiti tople uz jogurt, kiselo mleko, salatu...po želji.

Нема коментара:

Постави коментар