среда, 14. мај 2014.

kad ja kuvam.....kuvana jela

Čorba vitaminska bomba

Jedna divna čorba koju možete spremati i ljeti i zimi. Zimi će vas grijati ako je jedete dok je još vruća a ljeti je pustite da se malko prohladi tj da bude mlaka i može vam biti i komletan obrok. Recept je sa Coolinarike.

IMG_7167


Potrebno je

 

300 gr krompira
300 gr boranije(može i zamrznuta)
4 šargarepe
1 crveni luk
1 čen bijelog luka
2 crvene paprike
1 jaje
1 kocka kokošije supe
biber
so ili začin
peršun
malo ulja
IMG_7177


Na ulju popržiti sitno nasjeckan crveni luk, dodati krompir izrezan na kockice, boraniju izrezanu na komade 2 cm dužine, papriku i šargarepu izrezane na kockice, sitno sjeckani bijeli luk i kocku za supu. Naliti vodom i kuvati oko 30 minuta da svo povrće bude skuvano.


IMG_7172


Umutiti jaje viljuškom i u tankom mlazu sipati u čorbu. Ako nije dovoljno  slana dosoliti ili dodati malo začima, zabiberiti i dodati sitno sjeckani peršun. Još malo prokuvati i uživati. U originalu u čorbu ide i kurkuma ali kako je ja nisam imala taj dio sam izostavila.


IMG_7175






 Gulaš paprikaš

Ideju za  ovaj recept sam dobila sa nekog američkog bloga. Vidjela sam finu sliku za neki stew, prebacila u naše mjere, prevela i štampala tako da nisam zapamtila odakle je tačno recept ali pošto sam dosta odstupila od originala nije baš ni bitno. U originalu se od začina koristi i cimet i allspice što kod mojih sigurno ne bi bilo dobro prihvaćeno a ni ja nešto nisam imala volje da probam gulaš sa cimetom tako da sam to u startu izbacila ali sam zato dodala svježu crvenu papriku koju obožavam u ovakvim jelima. Ako se jelo malo više zagusti dobije se nešto slično gulašu a ako se ostavi sa malo više čorbice onda je više kao neki paprikaš pa odatle i naziv gulaš paprikaš.


IMG_3325 by irenalana


Potrebno je

 
450-500 gr mesa za gulaš
4 krompira srednje veličine
2 glavice crvenog luka
1 velika svježa crvena paprika 
3-4 čena bijelog luka
začin C
biber
sjeckani peršun
lovor(po želji)
 
 
kuvar48 by irenalana


Crveni luk sitno nasjeckati pa popržiti na malo ulja da se zažuti. Kad se luk malo uprži dodati meso sjeckano na kocke pa sve još malo popržiti, dodati sjeckanu papriku, začine i bijeli luk, kratko prodinstati, naliti vodom pa kuvati da meso bude skoro kuvano. Može se dodati i lovor 1-2 lista. Ja sam probala i sa lovorom i bez i obije varijante su fine.


IMG_3327 by irenalana


Pred kraj kuvanja dodati krompir isječen na krupnije kocke pa kuvati dok krompir ne bude fino kuvan a tečnost reducirana toliko da se napravi ili čorbica ili sos. Na kraju posuti sjeckanim peršunom. Nije potrebno da se jelo zaprži jer kad se krompir raskuva čorbica bude taman fino gusta ali je veoma važno da se izabere kvalitetan tj što bi kod nas rekli brašnjavi krompir.


IMG_3917 by irenalana


Nama ovo bude za dva dana pa ga ja obično kuvam uveče ali bez krompira i podijelim na pola pa onda narednog dana kad dođem sa posla samo dodam krompir. Ja obavezno napravim još i neku salaticu na pr od paprika, šopsku , zelenu salatu ili salatu od paradajza uz ovo jelo odlično idu i projice ili kukuruzni hleb.


IMG_3931 by irenalana



boranija


IMG_9010


Potrebno je

400 gr teletine(ja koristim ribić)
400 gr boranije
4 krompira srednje veličine
3 šargarepe
2-3 čena bijelog luka
1 glavica crnog luka
200 gr praziluka
2 dl pasiranog paradajza
1 crvena paprika
1 zelena paprika
sjeckani peršun
začin
biber
Na malo ulja popržiti sitno sjeckani crni luk, dodati meso izrezano na kockice pa sve još malo prodinstati. Zatim dodati šargarepu isječenu na krupnije kocke, sjeckanu papriku, praziluk, bijeli luk, boraniju i sok od paradajza. Kratko prodinstati povrće pa naliti vodom i kuvati dok i povrće i meso budu fino skuvani a zatim dodati krompir izrezan na krupnije kocke. Kuvati da krompir omekša. U originalnom receptu čorba se zgusne sa malo brašna ali ja to nisam radila već sam umjesto toga pustila da se malo ukuva i postigne odgovarajuću gustinu. Čorbu začiniti po ukusu i posuti sjeckanim pešunom.


IMG_9026


Nama ovo bude za dva dana tako da sam ja kuvala uveče ali bez krompira pa onda sjutradan dodavala krompir u polovinu a sledećeg dana u drugu polovinu. Uz neku sezonsku salatu i domaći hleb dobićete zdrav i ukusan ručak.


IMG_9018

Sarma

Evo još jednog pravog zimskog jela. Mislim da nema kuće na našim prostorima u kojoj se ne pravi sarma ali svako ima neki svoj recept koji je bar malo različit od ostalih. Ovo je moj recept za sarmu od domaćeg kupusa koji mi svake godine kiselimo.


IMG_4730 by irenalana


Potrebno je

500 gr miješanog mljevenog mesa
veća glavica crnog luka
1 šargarepa
100 gr pančete
5 kašika pirinča
biber
aleva paprika
začin
ulje
1 štap njeguške dimljene kobasice
nekoliko komada rebara ili dimljenih kostiju
kiseli kupus


IMG_4664 by irenalana
Na malo ulja prodinstati sitno sjeckani crni luk dok omekša pa dodati šargarepu sjeckanu na kockice i još malo propržiti. Dodati pančetu sjeckanu na kockice malo pržiti pa dpdati meso i dinstati uz dodavanje malih količina vode. Kad se meso malo proprži dodati začine i pirinač i promiješati pa skloniti sa ploče.


IMG_4668 by irenalana

Kupus dobro oprati da bi se što više rasolio, nožem odstraniti zadebljanje na sredini lista pa na svaki list staviti po kašiku fila i uvijati sarmice. Na dno šerpe ili ekspres lonca složiti red listova, sarme, preko sarmi složiti dobro oprano suvo meso pa sve pokriti listovima kupusa. Naliti vodom da ogrezne i kuvati dok kupus i meso ne omekšaju. Suvo meso koje se kuva na ovaj način ima odličan ukus i kod nas se uvijek razgrabi.

IMG_4737 by irenalana


Ja sarmu kuvam u ekspres loncu tako da bude gotova relativno brzo a onda je prebacim u šerpu i podgrijavam po potrebi i to obično u tiganju jer mi se tako najbrže i najbolje podgrije.
Uz sarmu odlično ide proja i sve vrste kukuruznog hleba.
IMG_4748 by irenalana

IMG_4724 by irenalana


IMG_4707 by irenalana


Bosanski lonac

Recept za bosanski lonac prvi put sam našla još kao klinka kad sam tek počinjala da kuvam. Međutim taj nije bio ni nalik ovom koji je često pravim i koji je omiljen kod nas. Imao je lijpu sliku sa zemljanim loncem koja me je odmah privukla ali se taj prvi pokušaj završio neslavno. Mnogo kasnije naišla sam na ovaj recept koji em se pravi u ekspres loncu koji ja veoma često koristim em ima toliko različitog povrća da sam se odmah odlučila da ga isprobam pa šta bude. Poslije te prve probe pravila sam ga još puno puta i postao je jedno od naših omiljenih kuvanih jela. Za razliku od ostalih ovo je i zdravije jer nema ni puno ulja, slanine, suvog mesa a može se jesti i ljeti i zimi. Originalni recept je ovdje a ja ću napisati sa malim izmjenama onako kako ja pravim.

Potrebno je

1 glavica kupusa (1 kg)
2 šargarepe
1 veća ili dvije manje crvene paprike
1 veća ili dvije manje zelene paprike može i babura
200 gr boranije
2 glavice crvenog luka
4 čena bijelog luka
3-4 krompira srednje veličine
4 dl paradajz soka
600-700 gr teletine(od vrata ili ribić, but)
so
biber
začin
mljevena slatka paprika
peršun




Papriku, crveni luk, bijeli luk i šargarepu isjeckati na kockice i pomiješati sa boranijom. Kupus isjeći na krupnije komade. Meso isjeći na krupnije kocke. Krompir isjeći na kocke.


U lonac sipati malo ulja, složiti 1/2 kupusa, 1/2 povrća, meso, krompir, 1/2 povrća, 1/2 kupusa. Paradajz sok pomijesati sa malo vode, dodati mu začin, biber, malo mljevene paprike i naliti preko kupusa da ogrezne, poklopiti i kuvati da omekša. Ja pošto pravim za sjutra obično ne stavljam krompira a sjutradan dodam krompir i još malo prokuvam da krompir omekša. Pred kraj kuvanja posuti sjeckanim peršunom. Poslužiti uz salatu od paradajza i kukuruzni hleb ili proju.
Količina u receptu je ogromna. Ja obično za nas troje pravim pola i bude nam za dva dana tako da prvog dana izdvojim pola, dodam krompir i kuvam a u drugi dio krompir dodajem sledećeg dana.

Gulaš

Ovo je moj pokušaj da dostignem savršenstvo tj ukus gulaša iz konzerve. U prodavnici obično bježim što dalje od mesnih konzervi, nekako nemam želju ni da ih kupujem ni da ih jedem kad pomislim šta sve u njih stavljaju i na šta vjerovatno njihova proizvodnja.Prije neku godinu sam upoznala i jednog veterinara koji je imao praksu u fabrikama za preradu mesa  i rekao nam je da ko to vidi više nema želju da jede njihove proizvode. Za razliku od mene dragi obožava gulaš iz konzerve pa sam ja eksperimentisala i dodavala razne začine sve dok nisam dobila pozitivnu ocjenu.

Potrebno je


500 gr mesa(može se koristiti svinjetina na pr od vrata ili teleći ribić)
1 velika glavica crvenog luka
2 lista lovora
ravna kašičica slatke mljevene paprike
biber
začin
čen bijelog luka
malo sjeckanog peršuna
prstohvat origana
1-2 dl paradajza soka, pasate ili smrvljenog pelata


Na malo ulja popržiti sjeckani luk, da postane  staklast, dodati bijeli luk i meso i pržiti još malo da se i meso isprži sa svih strana. Dodati začine, paradajz naliti sa malo vode pa kuvati dok meso omekša. Ja gulaš kuvam u ekspres loncu jedno 30-40min u zavisnosti od toga kakav je lonac.
Kada je meso skuvano prokuvati ga još malo da tečnost malo ispari a onda zgusnuti sos zaprškom od malo brašna i vode. Posuti sjeckanim pešunom.
Služiti uz pire krompir ili bareni pirinač.


Kupus

IMG_4186 by irenalana


E evo jos nešto na kašiku. Kad zahladni zna se da je pravo vrijeme za kupus, pasulj, sarmu i raštan. To su kod nas uvijek bila jela koja se spremaju samo zimi kad je potrebno malo više energije za grijanje. Ja kao dijete kupus nisam nikako htjela da jedem a onda sam probala kupus kod muževih i tako spremljen kupus mi se svidio pa ga od tad i ja tako spremam. Njihov trik je bio u tome što u kupus dodaju malo soka od paradajza.


IMG_4148 by irenalana


Potrebno je

 
1 kg kupusa(bijelog ili kelja a može i pomiješano)
4-5 finih komada suvog mesa
1 glavica crnog luka
1 čen bijelog luka
1 šargarepa
biber
malo soka od paradajza(šoljica od kafe)
malo mljevene slatke paprike
 
 
IMG_4160 by irenalana  
 
 
Suvo meso dobro isprati pa prokuvati da bude do pola kuvano a zatim mu dodati sitno nasjeckan kupus, sjeckani crni i bijeli luk, šargarepu sjeckanu na kockice, biber, papriku i sok od paradajza. Ako je potrebno dodati još malo vode da kupus bude do pola u vodi jer kuvanjem splasne. Kuvati dok kupus omekša. Ja ovo obično radim u ekspres loncu. Kada je kupus kuvan prebaciti ga u običnu šerpu i kuvati ga još malo da se tečnost ukuva do željene gustine. Po potrebi posoliti mada je suvo meso obično dovoljno slano tako da ga ja obično ne dosoljavam. Kupus se odlično slaže sa projicama i kukuruznim hlebom.
 
 
IMG_4163 by irenalana
 
 
IMG_4192 by irenalana
 
 
Kada mi ostane malo kupusa ja ga obično zamrznem a onda po potrebi odmrznem i ukuvam toliko da liči na podvarak pa ga služim kao prilog uz prženo meso i pire krompir.
 
 
IMG_4260 by irenalana
 

Gulaš paprikaš




IMG_3325 by irenalana


Potrebno je

 
450-500 gr mesa za gulaš
4 krompira srednje veličine
2 glavice crvenog luka
1 velika svježa crvena paprika 
3-4 čena bijelog luka
začin C
biber
sjeckani peršun
lovor(po želji)
 
 
kuvar48 by irenalana


Crveni luk sitno nasjeckati pa popržiti na malo ulja da se zažuti. Kad se luk malo uprži dodati meso sjeckano na kocke pa sve još malo popržiti, dodati sjeckanu papriku, začine i bijeli luk, kratko prodinstati, naliti vodom pa kuvati da meso bude skoro kuvano. Može se dodati i lovor 1-2 lista. Ja sam probala i sa lovorom i bez i obije varijante su fine.


IMG_3327 by irenalana


Pred kraj kuvanja dodati krompir isječen na krupnije kocke pa kuvati dok krompir ne bude fino kuvan a tečnost reducirana toliko da se napravi ili čorbica ili sos. Na kraju posuti sjeckanim peršunom. Nije potrebno da se jelo zaprži jer kad se krompir raskuva čorbica bude taman fino gusta ali je veoma važno da se izabere kvalitetan tj što bi kod nas rekli brašnjavi krompir.


IMG_3917 by irenalana


Nama ovo bude za dva dana pa ga ja obično kuvam uveče ali bez krompira i podijelim na pola pa onda narednog dana kad dođem sa posla samo dodam krompir. Ja obavezno napravim još i neku salaticu na pr od paprika, šopsku , zelenu salatu ili salatu od paradajza uz ovo jelo odlično idu i projice ili kukuruzni hleb.


IMG_3931 by irenalana

Čorba od tikve


Tikva do sad u mojoj kuhinji nije bila zastupljena ali sam par puta probala slanu pitu od tikve a kao klinci smo u školi dobijali neku lisnatu slatku pitu od tikve koja mi je ostala u veoma lijepom sjećanju. Do sad mi nije padalo na pamet ni da probam da spremim nešto sa tikvom jer moj dragi nikako nije htio ni da proba nešto takvo ali kako je sad prešao na malo zdraviji način ishrane rekoh ajd da probam pa šta bude. I tako sam jedne nedelje kupila jednu finu manju tikvu mislim da je to muskatna tikva mada nisam pitala prodavačicu koja je tačno vrsta. Na internetu sam našla da su tikve veoma zdrave.Bogate su pektinima i finim biljnim vlaknima. Sadrže i provitamin A, zatim vitamine grupe B (B1, B2, B3 i B6), vitamin C i folnu kiselinu a od minerala kalijum, fosfor, kalcijum, gvožde i mangan. 


Potrebno je

300 gr tikve
1 glavica crnog luka
2 čena bijelog luka
1 manji krompir
začin
biber
sjeckani peršun




Tikvu i krompir nasjeckati na kockice.
Luk  bijeli i crni sitno nasjeckati i popržiti na malo ulja, dodati tikvu i krompir pa kuvati dok svo povrće bude mekano. Štapnim mikserom propasirati masu, začiniti je začinom i biberom, dodati sjeckani peršun i još malo prokuvati.


Moj riblji ručak

Kod nas se kad je o ribi riječ najviše koristi pastrmka. Nekako mi je ona najukusnija, prilično se jednostavno čisti od koščica tako da mogu dok ja ručam fino da nahranim i ćerkicu. S vremena na vrijeme probamo mi i po neku oradu ili oslica ali pastrmci se uvijek vratimo. Nekad smo mnogo jeli i šarana ali kako se on lovi u jezeru koje je vjerovatno prilično zagađeno nekako me prošla volja da ga jedem. Za pastrmku znam da može da preživi samo u čistoj vodi i onda sam nekako najsigurnije kad nju jedemo. Pored toga mi imamo i djeda ribolovca koji kad ima dobar dan ulovi i po nekoliko kg pastrmke tako da nas sve snabdijeva ribom koju ja onda koristim i za prženje i za čorbicu. Možda se mnogi od vas neće složiti sa idejom da se čorba može napraviti i od pastrmke međutim prva riblja čorba koju sam ja probala tj koju sam pojela bila je napravljena upravo od pastrmke. Prije jedno15 god kad smo se tek upoznali moj mužić je odlučio da pokaže svoje kuvarsko umijeće i napravio je čorbicu koja se meni veoma dopala. Prije toga se ribljoj čorbi nisam primicala ni na puškomet ali da li zbog recepta ili zbog kuvara tek od tad je riblja čorba redovno na našem stolu.

Potrebno je za čorbu

1 pastrmka
 1 kolut celera
lišće celera
1veća ili dvije manje šargarepe
1 glavica crvenog luka
bijeli luk u prahu
peršun
začin
biber
aleva paprika
ljuta tucana paprika
sok od paradajza oko 2 dl ili više po ukusu
ravna kašika brašna


Ribu, celer, šargarepu i luk staviti u šerpu i kuvati. Pošto se riba veoma brzo skuva treba je izvaditi poslije jedno 10-15 min i ostavit da se prohladi a povrće kuvati da omekša.




Kada se riba ohladi očistit je od kože i koščica. Supu procijediti pa joj dodati  šargarepu  sjeckanu na kolutove i celer isjeckan na kockice. Luk usitniti štapnim mikserom i takodje vratiti u čorbu.  

 Naliti paradajzom po ukusu, dodati papriku, biber, bijeli luk, začin i vratiti na ploču da proključa. Po potrebi dodati još vode. Kada čorba proključa dodati joj zapršku napravljenu od brašna i malo vode i ostaviti da se još malo kuva da postigne željenu gustinu. Posuti sjeckanim peršunom. Uz čorbu poslužiti i tucanu ljutu papriku tako da svako sam može da zaljuti čorbu po želji. 
Čorbica nam je kao predjelo a glavno jelo je pržena pastrmka sa prilogom od blitve i krompira i grilovano povrće koje se meni fantastično slaže sa  prženim mesom pa tako i sa ribom.

Pržena riba

po jedna pastrmka srednje veličine po osobi
brašno
so
ulje za prženje
Kod nas najbolje prolazi pržena riba tako da je ja najčešće tako spremam. Dakle samo je posolim, uvaljam u brašno i pržim na ulju da fino porumeni. Znam da ovo i nije baš najzdraviji način za pripremanje ribe ali samo tako se dobiju krckavi repići koje moja duša tamani
Uz ribicu obično napravim i prilog od krompira i blitve.
Originalni recept je ovdje a ovo je moja obrada

Krompir sa blitvom

2 veća krompira
250 gr blitve
2 čena bijelog luka
so
maslinovo ulje
Krompir oguliti i nasjeći na krupnije kocke pa kuvati u slanoj vodi.Blitvu oprati, otkinuti peteljke pa je nasjeći na krupnije komade i pred kraj kuvanja je dodati krompiru. 
 Sve još malo prokuvati da i blitva omekša, procijediti, dodati sitno sjeckani bijli luk, vratiti na poloču i kratko promiješati da tečnost koja je preostala uvre a zatim skloniti sa ploče i naliti maslinovim uljem, promiješati , poklopiti i ostaviti jedno 10 min dok se riba prži da se ukusi povežu.  Uz ribu obavezno poslužiti i marinadu od malo bijelog luka, sjeckanog peršuna, ulja i sirćeta.

Grilovano povrće

1 tikvica
10 čeri paradajza
mala glavica crnog luka
2 čena bijelog luka
so
maslinovo ulje
Svo povrće oprati tikvice nasjeći na kolutove, crveni luk takođe, paradajz na polovine a bijeli luk sitno nasjeckati. Svo povrće pomiješati naliti maslinovim uljem pa onda pržiti na gril tiganju dok fino omekša.
Na kraju kad se ovako naradite red je da sjednete i uživate u rezultatima svog rada 
Prijatno :-)


Нема коментара:

Постави коментар